Critters ZX
Dneska se podíváme na textovku z roku 1989 pro ZX-Spectrum. Jedná se o původní českou hyperlokální hru z Prahy, která je pod útokem zubatejch monster z vesmíru.
Všechno to začíná tak nějak nenápadně, domácí vězení v květnu roku 1989, kdy ještě stále zuřil tuhý socializmus a náš hrdina, školák se pokusí zachránit nejen svou spolužačku před zubatejma ufounama, ale i všechny ostatní kamarády a soudruhy učitele. Kdo by čekal textovku na motivy onoho sci-fi hororu z 1986, tak se bude divit. Autor si z filmu vzal jen ty obludy a název.
Kdo by to byl řekl, že na Spectrum najdu takhle povedený příběh? Nikdo. Jak jsem zmínil, hra se odehrává v roce 1989 a i v téhle době vznikla. Kdybych ji byl býval hrával ve svých mladických letech, tak si myslím, že bych asi nikdy nechtěl, chtěl bych Spectrum. Hra je protkaná jemným humorem autora, kupodivu je prosta překlepů a gramatických chyb. Jediná chyba hry, je možná absence háčků a čárek, prostě hra je komplet bez diakritiky. Na druhou stranu, tohle je její jediná chyba. Svým způsobem ani není moc těžká, i když autor v úvodu píše opak. Ale kam si na mně přijde Spectrista. Poměrně zvláštní, ne to není to pravé slovo, spíš by se slušelo napsat, poměrně hodně neobvyklá je ve hře manipulace s objekty. To znamená, že ve hře nenapíšete jen, použij kámen, ten herní postava hodí do okna a rozbije jej. Tady musí hráč napsat, použij kámen na okno, nebo dej dynamit bezdomovci. Takhle složené herní příkazy jsou fakt nevídané, tedy alespoň v osmibitových hrách. Možná mě herní pamětníci, badatelé a archeologové opraví. Tohle jsem neviděl ani u Indiana Jonese. Podle všeho hra vypadá tak trochu jakoby si programátor Petr K. půjčil herní engine z Chrámu Zkázy, upravil jej a notně vylepšil.
Herní parser je chytrý a umožňuje zkracování příkazů a hlavně, hra umožní ukládání pozice jak na pásku, tak i do paměti. Bude se to celkem hodit, protože hráč je celkem často pozřen zubatými chlupatými monstry.
Každopádně skvělý počin, když připočtu jemný humor a přiměřenou obtížnost, jedná se o skvělou textovku z konce osmdesátek. Osobně, tohle bude rozhodně patřit do mé speciální truhlice oblíbených textovek pro Spectrum, moc jich tam není, tak snad se tam objeví časem další, až si zase nějakou pěknou zahraju.
Kdybych byl třeba Herní Archeolog, tak bych hře udělil minimálně tak 8 bodů z 10, ale to nejsem, takže já uděluji rovnou 10 bodů.
No a co návod na hru, chcete ho hned a nebo až časem?
Dojdeme do předsíně a pokud zvoní telefon, tak ho zvedneme. Volá nám kamarád Mirek a ptá se nás na novou textovku Critters, už v roce 1989 krásně fungoval product placement.
Kamarád Mirek je tak trochu debil, nebo hráč, kdo ví, ale každopádně ten telefon bude zvonit znovu. Kamarád tu hru chce tak, že nám za ní dá aršík známek, v té době to bylo celkem solidní jmění. Ale ty mi nesbíráme, takže ho vyměníme za kapitalistický komiks se Supermanem.
V kuchyni je mezi nádobím nůž, na lednici je připevněn magnet. Na sporáku jsou zápalky.
Otevřeme lednici a sebereme, pivo, syrečky a sodovku. Lednici pak zase zavřeme.
Na balkoně mamka pěstuje rajský, tak si jedno zelené vezmi. Nožem odřízneme prádelní šňůru.
V mámině pokoji je několik dekorací, objevíme vázu, tak tam uvnitř asi bude klíček od skříňky, váze se nesmí nic stát. Takže navážeme provázek k magnetu. Následně magnet spustíme do vázy a vytáhneme klíče, ty si vezmeme.
Nožem vypáčíme skříňku a vezmeme si z jejích útrob kabel.
V koupelně je sprej, ten si vezmeme. Pračka neobsahuje nic.
Jdeme kopírovat hru pro kamaráda. Připojíme kabel k ZX-Spectru a pak použijeme kazetu na počítač. Máme hotovo a můžeme jít ven.
Dveře v předsíni odemkneme získaným klíčem z vázy.
V přízemí je bláznivá sousedka, takže se koukneme do schránek a vezmeme si časopis. Vrátíme se zpět domů, podíváme se do seznamu, najdeme číslo do Bohnic a pak tam zavoláme, sousedku odvezou a cesta ven je volná – definitivně.
V přízemí ještě šlohneme připínáčky z nástěnky.
Podíváme se venku před domem na popelnici, je tam ní cosi sprejem nastříkáno a něco mi říká, že je to popkulturní odkaz na Indiana Jonese.
Když popelnici otevřeme, objevíme pistolku a Atari, to bohužel nejde sebrat.
Cestou kolem výkopu můžeme podarovat kopáče pivem a syrečky, ale beztak nám svůj krumpáč nedá.
Potkáme kamaráda Mirka a tak mu tedy dáme textovku Critters a získáme tak komiks.
Dojdeme před školní jídelnu, kde je v popelnici zavřený další kamarád, Michal. Promluvíme si s ním.
Michal nám řekne, že na něj zaútočili ufounský zubatý svině. Taky se dozvíme, že Monika, naše platonická láska.
V popelnici najdeme starý chleba, ve vedlejší lokaci je menší skládka a mezi stromky objevíme prskavku.
S chlebem dojdeme za kopáčem a podarujeme jej, definitivně získáme onen krumpáč.
S Michalem dojdeme k antukovému hřišti a hodíme rajče psovi. Sebereme ho a pes jde s námi. Dojdeme k okraji běžeckého oválu a tam přivážeme psa ke stromu. Normálně vezmeme šňůru a tou toho psa uvážeme. Sebereme hrábě a lopatu.
U pískoviště budeme kopat lopatou, až vyhrabeme Lenina.
Můžeme do školy. Vyvalí se na nás chlupaté koule a tak jim do cesty, nebo spíš na ně nasypeme připínáčky.
V chodbě u velké tělocvičny rozmlátíme dveře krumpáčem. Dostaneme se tak do kabinetu tělocviku. Tam je ocelová skříň, kde objevíme zámek. Do zámku patří prskavka.
Bohužel, zatím nepůjde odpálit, takže jdeme do dílen pro vybavení. Tam jsou hřebíky a kladivo.
Vrátíme se do kabinetu a tam zapálíme prskavku zápalkama, bouchneme do zámku kladivem a můžeme otvírat skříň.
Uvnitř je vzduchovka. Tu nabijeme hřebíkem.
V malé tělocvičně je mezi medicinbaly koule, takže ji ubijeme pěkně kladivem, co jsme si vzali z dílny.
Opilá ředitelka bude mít radost z dárku v podobě pana Lenina. Jak usne, tak ji můžeme prošacovat a získáme klíče od ředitelny.
Do ředitelny odemkneme dveře a vejdeme dovnitř. Podíváme se na obrazy a podle obrazů odemkneme trezor. Heslem k trezoru je nechvalně známá událost zmíněná na obrazech.
Uvnitř trezoru je porno časopis, prak a lahev vodky.
Prak rovnou dáme Michalovi. Půjdeme se podívat do své třídy, u záchodků se na nás vyvalí tři koule, takže jednu picneme vzduchovkou, druhou sundá Michal a třetí se kamsi odvalí. Na záchodcích sebereme hadr.
Před naší třídou odemkneme dveře a vejdeme dovnitř. Na lavici najdeme sešit, když se do něj podíváme, tak tam najdeme návod na výrobu domácího plamenometu.
Ve velké tělocvičně nabijeme vzduchovku hřebíkem a picneme posledního crittera, respektive toho třetího co se před náma šel schovat.
Vyjdeme ven ze školy a dojdeme za Karlosem, můžeme si s ním promluvit. Nicméně stačí mu vrátit porno časopis a dostaneme zapalovač.
Vyrobíme si molotovův koktejl, podle zmínky na nástěnce u tělocvičen. Skočíme si do dílen a pomocí spreje a pistolky si vyrobíme domácí plamenoment. S tím spálíme criteří vejce v atriu.
Jdeme do jídelny. Zasuneme hrábě mezi lítačky, takže už je nikdo neotevře. Otevřeme si okénko, zapálíme plamenometem molotovův koktejl a ten následně hodíme do okénka. Chlupatý koule shoří a Praha je zachráněna.
Tady si můžete v pohodě stáhnout Critters do vašeho oblíbeného emulátoru DOWNLOAD