Atari vs Commodore – opraveno
Tak tu máme zase jednu menší fušku pro Herního archeologa. Zase nám napsal, že něco nejde dohrát, že se to tak nějak zhroutí a šlus.
Koukl jsem se na tu hru, říkám, fajn, to bude určitě jednoduchá záležitost, prostě zase někde nějaký chybný znak, co se tu a tam připlete při konverzi. No jo, ale tohle fakticky nebyla procházka růžovou zahradou.
Chyba se prostě projevovala divně, vždycky hra spadla na jiném místě, takže nešla vůbec reprodukovat. Nebylo se čeho chytit, v programu asi na první pohled nebyl problém, ten vypadal celkem konzistentně.
V podstatě jsem uvažoval, že se na to vyprdneme. A víte co? My jsme se na to nevyprdli, píšu v množném čísle, ano musel jsem k opravě povolat odborníka Jindroushe a tak nějak společnými silami jsme to zvládli.
Jedná se o textovku Atari vs. Commodore, co svého času převedl a do diskového image překonvertoval Fandal. Původně to vypadalo tak, že se při konverzi něco pokazilo. Ale to asi ne, prostě Fandal to vzal tak jak to bylo a jen k tomu udělal loadery.
Hra se skládá ze třech částí, kde první je loader, pak úvod, kde hráč musí zadat hesla, co dovolí ukládání herní pozice a další heslo hru spustí. Vzal jsem tedy existující návod, který je souhrnem všech příkazů, které je nutné zadat pro úspěšné dohrání hry. Tenhle návod vypracoval Fly, takže hru někdo musel někdy dohrát. Tohle je mi fakticky záhadou. Začal jsem tedy testovat, dalo by se napsat, že po těch pár dnech hru znám nazpaměť, eh, tedy jen tedy posloupnost těch příkazů, ani jsem si ty herní texty nečet.
Prostě děsná práce. Naštěstí má Altirra skvělý debuger a nakonec jsme ten problém podařilo najít a zafixovat, aby mohl Herní archeolog napsat tu svou recenzi. Asi chcete vědět co způsobovalo ty děsivé pády? Jasně, že to chcete vědět. Takže pak vězte, že problémem byl narůstající „stack“ návratových hodnot po gosubu a hlavně, vyskakování ze smyček, které nejsou ukončeny. Prostě jak se plní pamět a hra tak nějak operuje se strojákem, udělá to žbuch a konec.
No a ponaučení z toho plyne jaké? Hru jsem dohrál, funkční verze se tu někde povaluje, Herní archeolog má materiál k recenzi a doufám, že si kamarád v Bratislavě Pedro vezme boxera a dojde autorovi hry předat dva vzkazy ode mě a od Jindroushe, na každou tvář jeden pozdrav.
Nakonec, jsem si tu hru zahrál komplet, zkoumal jsem všechny možnosti, abych vyloučil nějaké další budoucí pády, abych nebyl za dementa. Celkem jsem byl mile překvapen, technicky hře není co vytknout, rychlý engine, celkem obstojný parser a na rok 1992 je to perfektně zvládnutá věc. Co se týče příběhu, tak je to takové to klasické post Protiútokové klišé. Zlí hoši od Commodore škodí, kde se dá. A tak nezbyde nic jiného, než se jich zbavit. Prostě klasická hyperlokální záležitost, mimochodem i místy i vtipná. Zkuste napsat slovník, hra odpoví, že je dostupný jen pro šušlavé ataristy. Dlouho jsem bádal, než jsem na to přišel, musel jsem napsat šľovník.
Návod psát nebudu, ten napíše určitě a rád Herní archeolog. Jo, a ještě jedna maličkost, tak jak jsme tak restaurovali tuhle hru, tak jednak je vyhozené to heslo a taky je v archivu i turboverze, pro ty, co si to chtějí hodit na pásku.
Atari vs Commodore (177,4 KiB, 108 hits)Mimochodem, Pedro se nakonec za autorem nevydal, zbabělec, nicméně jsem napsal autorovi skrze sociální síť, měl radost, že si na něj někdo vzpomněl. Také se zmínil o druhém díle, takže vyhlašujeme celofederativní pátrání po druhém díle.
Zkusím najít svou verzi, kterou jsem dohrál, jinak by nevznikl návod a pošlu ti ji, ať můžeš porovnat.
PS: pokusím se to stihnout než theonek půjde do školy… 🤣