Chytráci a ti druzí
Jak jsem se tu už jednou zmínil, pracuji pro jednu nadnárodní korporaci jako lokální IT podpora. Práce mne baví, je různorodá a zajímavá, když to shrnu, tak se starám o kompletní chod české pobočky, telefonií počínaje, servery a také o uživatelskou podporu. Někdy je práce docela náročná a poslední dobou začínám na sobě pozorovat jistou averzi vůči některým stupidním průpovídkám ze strany uživatelů, nebo trapným poznámkám rádoby „ajťáků“, jakmile uživateli nejde nějaký software, nebo hardware tak jeho standardní otázka začíná asi takto: „Hele, nedělali ste něco se sítí vo víkendu?“
Odpovídám jim tedy, že ne a i kdybychom se sítí něco dělali, tak to určitě nebude mít vliv na funkčnost polohovacího zařízení, nicméně, jsme firma veliká a máme pro styk s uživateli klasický Help desk, takže nevidím důvod proč by uživatel nenapsal email, či zvednul telefonní sluchátko a vytočil jej, aha, oni jsou líní mluvit anglicky, tak tedy se rovnou optají nejbližšího „ajťáka“ co jde zrovna okolo, beztak si jen hrají v serverovnách hry. Ono to tak není, on ten „auťák“ zrovna něco důležitého řeší a pravděpodobně to asi bude problém uživatele, který byl tak soudný a kontaktoval Help desk, no ale co, někteří lidé jsou nepoučitelní a z jejich úhlu pohledu je ten jejich problém nejdůležitější, na druhou stranu je i docela chápu. Ale jak říkám, někdy bych za blbé řeči zabíjel. Lidi, když už těm počítačům nerozumíte, tak nemějte „kreténské“ poznámky, oni „ajťáci“ jsou také lidé a mají také jenom jedny nervy.
Další sortou jsou takzvaní „samozvaní IT specialisté“, mají doma PC vesměs s ukradenými Windows, přečtou si pár článků po internetu, nebo v časopisech a neustále dokola řeší proč jim jejich služební laptop nedovolí přehrávat DivX, nebo proč tak pomalu nabíhá, to jejich nadupaná mašina s Athlonem a Ati kartou je rychlejší a můžou si instalovat co se jim zlíbí, zjevně nedovedou pochopit, že existuje něco jako Active Directory, které se stará o politiky práv přístupu a když je jich hodně, tak prostě se musí nějak do toho laptopu před přihlášením nahrát, to není jako doma, kde mají uživatelské konto Administrátor bez hesla, Maminka, Tatínek, Bráška a jiné. Tuhle sortu uživatelů bych preventivně mlátil po hlavě. Prostě firemní počítač je něco jiného, než má támhle Tonda doma.
Ještě se musím zmínit o další skupině uživatelů, ty zase neumí na počítači vůbec nic a myslí si, že je bude někdo zaškolovat a nebo ještě lépe nastavovat a pomáhat. Sám jsem se s Windows poprvé setkal někdy před sedmi lety, do té doby jsem měl doma Amigu sice hodně podobný operační systém, myslím tím, že byl také multitaskingový a měl „okna“, také jsem se musel naučit ovládat PC, zpočátku to nebylo nic jednoduchého, možná, že je chyba ve mne, počítače jsou mým koníčkem, ostatní mají jiné záliby, jeden sbírá známky a druhý třeba hraje golf. Nicméně, aby do firmy přijali někoho na základě životopisu, kde si napíše: „Znalost práce na PC (OFFICE, WINDOWSX, INTERNET)“
A pak na ty Windows kouká jako „telátko na nová vrata“, to je pak těžké, ona asi počítačová gramotnost je po čtení, psaní a počítaní to nejdůležitější co musí člověk umět, tedy pokud chce pracovat tam kde se ty počítače používají a nechce se živit například jako zedník na stavbě. Čas od času mne napadá, že by nebylo na škodu zavést něco jako řidičská oprávnění k používání počítačů, bez něj by vás nikdo nezaměstnal na pozici, kde je vyžadovaná alespoň minimální znalost práce na počítači.
hm.. tak to bud rad, ze nedelas u nas v IT (cca 800 zamestnancu). nedavno
jsem si vyslechl kolegu-IT-specialistu, kterak zakaznikovi vysvetluje rozdil
mezi SCSI a „skazy“ … nebo jiny kolega, ktery konvertoval obrazky BMP
do JPG tim, ze prejmenoval jejich koncoFky …
mas recht 🙂