Indiana Jones III
Poslední křížová výprava
Minule jsem se rozčílil nad problémem skoro všech textových her pro Atari, protože nejdou dohrát. Bláhově jsem si myslel, že se historie nebude opakovat. Proboha, proč jsou v další hře další chyby? Co jsem komu udělal?
Poslední křížová výprava aneb Indiana Jones III – jo to bude zábava, říkal jsem si. Ostatně k téhle hře od StaZi Softu se pojí jedna nepříjemná vzpomínka, poprvé jsem se setkal s vykradením vlastního dílka. Ano Josef Starý si bezostyšně a bez ptaní vypůjčil první díl Debils action a přepsal jen texty. Po tolika letech jsem si na to vzpomněl, když jsem Jonese pustil, no bodejť by ne. Debils Action je moje srdcovka, hru jsem dělal celé prázdniny u kamaráda Vládíka na chatě, no tedy dělal, spíš si hrál na jeho Amize.
Zvláštní je, jak StaZi soft antidatoval vydání Jonese k 25. říjnu 1991, Debils Action jsem vydal 11. listopadu 1991. Asi si říkáte, jak se panáček dostal ke zdrojáku dřív, než jsem vydal hru? No celkem jednoduše, po vydání Debils Action jsem si dal inzerát do Annonce, tehdy nebyl internet a hry se šířili na kazetách právě prostřednictvím inzertního tisku jako je zmíněná Annonce, kdo tu dobu nezažil tak to nepochopí.
Na inzerát se mi ozvalo pár lidí, včetně zmíněného StaZi softu a navrhl mi výměnu za svou hru Indiana Jones III, s výměnou jsem souhlasil – a zaslal mu kazetu se svou hrou. Jaké pak bylo překvapení, když dorazila páska s jeho Jonesem, myslím si, že mi málem trefil šlak, hru jsem ani v podstatě nehrál, byla strašná – hlavně co se mi na hře nelíbilo, bylo zadávání příkazů v podobě čtyř písmenných zkratek. Tehdy jsem uznával zadávání maximálně třech znaků. Zajímavé je také to, že nepoužil můj slavný tehdy, se tedy tak nejmenoval ale vychází z něj Hologram font. V druhé herní části, už je jen počeštěný Atari font.
Ostatně dodneška pátrám po editoru, který dokázal vyeditované písmo směstnat do několika basicovských řádků, které začínají vždy REM příkazem a pak se zavolal strojový kód, který písmo zobrazil v pikosekundě. Nevím jak se jmenoval a už ho asi nikdy nenajdu. Tohle totiž nikdo jiný ve svých basicovských programech neměl, je fakt, že někdo se pokusil nabastlit font přímo do programu a pak ho zavolal z paměti, těch několik her by se dalo spočítat na prstech jedné ruky. Ke konci své Atari kariéry jsem se to naučil taky, to jsem uměl věci, na které si ani nevzpomenu.
Takže zpátky k Indiana Jonesovi III, než jsem ho dneska pokořil, tak jsem si myslel, že ve hře aspoň nebudou výrazné chyby, bránící její dohrání. Myslel jsem si, že třeba tam bude nějaká šílená nelogičnost a to bude všechno. Rozhodně to nebyla procházka růžovou zahradou. Hra nemá ošetřené elementární akce, takže, pokud uspíte hada dřív, než ho najdete, pak už ho nikdy neseberete.
Příběh, tak nějak volně kopíruje filmovou předlohu, nečekejte všechny akce co jsou ve filmu. Ve hře se odehraje finální filmové finále, které je tedy velice volně zpracováno do hry.
Sem tam nějaký ten překlep, sem tam nějaká ta pravopisná chyba, jak jsem se zmínil, nejsem žádný lingvista, ale jezýrko je zabiják.
Hra se ovládá klasicky z klávesnice, engine je přiměřeně rychlý a když se mi nechce čekat, než engine projde všechny příkazy, pak v rychlosti hře pomůžeme v emulátoru. Příkazy je nutné zadávat ve zkrácené formě, respektive minimem jsou čtyři znaky a upřímně je to nezvyk. Herní slovník napoví základní příkazy, ovšem, na některé si musíte přijít sami a jsou to samé perličky.
Takže shrnuto a podtrženo, na pozdní odpoledne se zabavíte, po každé akci doporučuju ukládat v emulátoru obsah paměti a nejlépe v rozdílných verzích. Hra je průměr, nebudu psát vyloženě sračka, chtěl jsem to udělat, za to, že mi StaZi soft ukradl font, ale jo zabavíte se i když tedy na můj vkus je hra poněkud obtížnější a celou hru shazují neošetřené chyby. A hlavně by bylo fajn, kdyby napsal autor hry někam POKE 702,0 příkazy se totiž zadávají malými písmeny a musíte tedy stisknout klávesu CAPS.
Kdo to dočetl až sem a chce se poprat s obtížností hry, tak ať už dále nepokračuje, následuje nestručný návod k dokončení hry.
Takže pan Jones stojí u svého koně a v dáli vidí vchod do hory, koukneme se tedy co máme u sebe a zajímá nás stuha na klobouku, objevíme semínko a jehlu. Budou se hodit později, ale raději je mít už u sebe, člověk nikdy neví, kdy je nebude moci objevit.
Dojdeme mezi skály, kde budeme po kolena v písku a vyhrabeme kámen. K hrabání slouží příkaz hrabej.
Jdeme ke stromu a v něm je přiseklá sekera, tak tohle slovo jsem taky v životě neslyšel, no co vezmeme si ji a usekneme kořeny, kde najdeme krásnou konzervu. Vyšplháme se do koruny stromu, prohledáme větve, najdeme hada. Necháme hada na pokoji a přejdeme k východu kde položíme kámen na hlavu esesáka.
Dojdeme k esesákovi a prohledáme ho, chudák tlustá esesácká zavalil vstup do jeskyně, takže obrat o věci a přivázat lano k jeho nohám. Druhý konec lana k sedlu koně. Našeho milého koně vyplašíme píchnutím a on odtáhne esesáka kamsi pryč. A hned se asi zase vrátí, pche, to je ale milej kůň.
Vrátíme se na strom a otevřeme konzervu s plynem – hada to uspí. A my s ním můžeme dojít k písku, kde jsme našli kámen. Prohledáme skály a otvor, kde sídlí zlá krysa. Té se zbavíme pomocí hada.
V otvoru je klíček. Tak a můžeme jít do jeskyně. V jeskyni dojdeme k jezírku a nabereme vodu do klobouku, tím že jej položíme a zase sebereme. Naproti jezírku je květináč, položíme semínko a klobouk a hle, vyroste nám tu krásná růže.
Růže bude dobrá pro blondýnku. Promluvíme si s ní a řekneme jí ať zapálí dynamit. Ten odneseme o lokaci na jih a položíme ho, sklouzne do jezírka – upřímně si myslím, že by se dynamitová patrona ve musela ve vodě uhasit.
V jezírku prohledáme skálu a najdeme truhličku, tu otevřeme a najdeme protijed.
Pokračujeme kolem blondýnky k prohlubni, tam se na nás vyřítí arab a tak utíkáme zpět, tam kde jsme upustili dynamit. Arab uklouzne a omdlí, sebereme jej a doneseme k hadovi, který ho uštkne.
Pak dáme arabovi protijed. Arab zmizí, zbude po něm samopal a nožík, klasické to vybavení arabů.
Sekerou rozpůlíme hada a objevíme klacík, který obsahuje tajné slovo.
Dojdeme se samopalem k blondýnce a dáme jí ho, ona nám slíbí, že vyřídí esesáky, co jsou u hlavní jeskyně s grálem, tedy alespoň jejich šéfa, o zbytek se musíme postarat sami. Dojdeme k římse a vyšplháme nahoru, kde je kámen uvázaný na provaze, ten upižláme a pak dojdeme k pěšince, kde se na nás vyřítí šéf esesák a tak zpět k blondýnce, ta ho zastřelí a my můžeme do jeskyně s grálem. Kde nás uvězní mříž a tajemný hlas po nás chce tajné slovo.
Řekneme tedy tajné slovo marie a vezme si grál a dojdeme ke koni a nasedneme, škoda, že tam necháme milou blondýnku na pospas nepřízni osudu.
Hra je dohraná.
Co si dáme příště? Dalšího Jonese? Tak jo, třeba toho od Krypl Softu, tedy mé malé maličkosti, toho s tou modrou „lyškou“? No máte se na co těšit.
Sekerou rozpůlíme hada a objevíme klacík
😀 😀 😀
No to je boží, prostě had sežere klacík a ten ukrývá tajný heslo, to prostě nevymyslíš.
@holyna: toto je presne ten typ hier kde je jedina moznost postupu „pouzit vsetko na vsetko“