Vesmírná odysea
V roce 1992, kdy všichni ataristé prodávali svoje stroje a pořizovali si lepšo mašiny jako například Amigu a nebo Atari ST se objevila česká firmička D.. Adventure nabízející za směšný peníz textové hry pro osmibitové Atari. Její začátky nejsou moc slavné, neboť v té době významní producenti českých textovek už měli za sebou nějakou tu zkušenost s programováním a spousta her z téhle doby vypadala rozhodně lépe, mnohem lépe.
Zastavím se u Vesmírné odysey – s odstupem času můžeme rozhodně říct, že se jedná o největší počin v dějinách tuzemských textových her. Tohle herní studio vydalo neuvěřitelnou řádku textových her pro Atari v průběhu dvou až tří let a pak se po něm slehla zem. Kdysi dávno jsem si dokonce několik z nich zakoupil a určitě tady někde kolem bude i faktura včetně sériových čísel her, prodávalo se to fakticky za pár korun, kopie Vesmírne Odysey vyšla na 7 korun, no prostě zadarmo.
Horší už to bylo s obsahem, jako nápad byl dobrej, her vyšlo za dva roky dost a jejich kvalita se zlepšovala každým vydaným dílem. Jak jsem už napsal ten obsah, nebo forma byla horší, hlavně ten začátek, prostě D.. Adventure nezměnilo ani základní barvy Atari Basicu, herní engine neuměl ořezávat příkazy a vůbec naprosto šílená záležitost. Na druhou stranu, herní mechanismus nebyl vykradený z nějaké jiné hry, jako ani česká znaková sada, která se inicializovala snad dvě minuty, místo toho, aby se zobrazila hned, ano tyhle kouzla jsem uměl už v té době a pak je zase zapomněl.
Zakoupené hry jsem v té době nedohrál, tomu došlo až fakt o hodně později, někdy v době mého nadšení pro Atari a opětovnému návratu k textovým hrám jsem hry úspěšně a poctivě dohrál, tehdy jsem si maloval herní mapy na kusy čtverečkovaných papírů a nebo si je kreslil v Excelu. Dokonce jsem k hrám napsal i návody, k celé Vesmírné odysee, hezky podrobně. Jenže mapy jsem k návodům nepřidal, pak jsem je ztratil, abych jednoho krásného dne začal mapy znovu kreslit a doplnil tak ty své staré návody. Takže tady je máte, můžete se pokochat s prací herního kartografa. Mimochodem, chyby nejsou vyloučeny, hry jsou krapet rozsáhlé a místností je spousta, někdy se cesty různě mění a když jdete na východ, tak se do stejné lokace vracíte třeba od severu. No jasně tohle je naprosto šílená situace pro herního kartografa a pro samotného hráče je to tak frustrující.
Mimochodem, abych měl tu herní kartografii trošku ulehčenou, hry jsem si upravil, abych viděl rovnou volné východy z lokací, jediný problém byl tedy u prvního a druhého dílu, do jejich výpisů se nedá dostat, protože jejich konverze z pásek je trošku poškozená. Prostě se tam nedostanu ani omylem. Původně jsem si říkal, že by bylo hezké hry předělat, aby vypadali tak, jak bych si představoval a v roce 1992 by se z nich Ataristé zbláznili blahem. Zavrhl jsem to, moc práce – fakt moc práce.
Mimochodem jak sága postupuje, tak herní studio se postupně snaží do dalších dílů zakomponovat neobvyklé a nevídané věci, například v jednom díle je hráč uvězněn ve vězení a musí chodit pracovat, jíst a odpočívat, skoro jako moderní RPG hry. Nebo v dalším díle jsou náhodně rozmístěny kódy k dekódování, takže se prostě nedá podvádět.
Co se týče příběhu, tak, no jak to napsat hezky, bylo by z toho nádherně epické military scifi o několika svazcích. V podstatě se vracíte jako testovací pilot v testovací kosmické lodi zpátky na zem, ta je zničená. A tak pátráte po zbytku lidstva, které časem naleznete, není to tak jednoduché, jako dobrodruh se stanete obětí únosu emzáky a následně procestujete celou galaxii a potkáte spoustu přátel a nepřátel, abyste se nakonec vydali vypátrat tajemství vesmíru.
Rozhodně stojí za to si ten příběh užít a snažit se zapojit svou vlastní fantazii a říkat si, že tohle je vlastně děsně stará hra, která sice je tak strašná, až je pěkná.
Však jsem si tohle herní studio vypůjčil do svého minimalistického dílka Toayen in Action, děsně rád bych se s autorem někdy setkal, ale je jaksi nekontaktní, mám spoustu otázek, na které bych rád někdy slyšel odpovědi. Třeba například, kolik bylo autorovi, kolik toho prodal a hlavně, kde bral tolik času k napsání všech těch her, to tedy upřímně vůbec nechápu.
Nechci tu slibovat, ale časem si zmapujeme všechny hry vydané od D.. Adventure, tedy alespoň ty klasické textové, vyšlo i několik textových strategií, ale ty se nebudu ani obtěžovat hrát a také se pokusím nějak dát dohromady časovou osu jak D.. Adventure hry vydalo, to bude těžký oříšek hodný herního archeologa.
Návody a soubory ke stažení:
https://atari.panprase.cz/download.php?soubor=426
https://atari.panprase.cz/download.php?soubor=427
https://atari.panprase.cz/download.php?soubor=428
https://atari.panprase.cz/download.php?soubor=429
https://atari.panprase.cz/download.php?soubor=430