Clockstory
A je tu další zachráněný nalezenec, je fakt, že o téhle hře jsem slyšel z doslechu, když ji hledal Zdeněk Houška. Vždycky jsem si myslel, že ji neznám, že jsem ji nikdy neviděl. Opak je pravdou, tuhle hru si pamatuju, respektive minimálně úvodní texty si pamatuju. Jako denní sluha Johan uklízíte pánovi jeho pokoj, jenže se stane taková malá nehodička s budíkem, paličkou na maso a mouchou.
Tahle nehoda se musí napravit, aby hrdinu pán domu nevyhodil na ulici, vzpomene si, že jeden budík viděl na městské skládce a tak máme o příběh postaráno.
A kdože nám ho vlastně přinesl? No byl to v roce 1991 Jiří Procházka, možná jej ještě pamatujete z textovky Atari Basic aneb Poustevníkův život.
Upřímně, fakt jsem si nemyslel, že jsem tuhle hru někdy kdy hrál, ale musel jsem to hrát jako děcko před třiceti lety, protože ten pocit deja vu, už při čtení úvodních textů a některé zápletky jsou mě taky povědomé.
Dobrá tedy, tak jsem si hru zahrál a s chutí. Je fakt, že jsem měl chvilkou zákysy a taky jsem docela bojoval s jednou maličkosti v jinak celkem pohodové a docela i hezky technicky zpracované hře. Herní engine působí celkem hodně svižným dojmem, texty se vypisují rychle, reakce na příkazy jsou také rychlé, až jsem si říkal, jak to vlastně udělal, no chystám se engine podrobit analýze.
Jen snad dvě věci bych trochu vytkl, první z nich je nemožnost odložit objekt, respektive my ho položíme, ale on zmizí, prostě ho engine zabije, čímž vzniká poněkud nedobrá situace s mrtvým koncem. Celou hrou tedy musíte projít tak, že sbírat budete věci jen když je budete vyloženě potřebovat. Je to kurva boj, začínal jsem snad dvacetkrát.
Další věc co kazí skvělý dojem jsou nadbytečné mezery a rozpůlená slova, no prostě to je špatně, to by chtělo vylepšit. Myslím, že by to asi ani nebyl problém, ani by se hra nezpomalila.
Na druhou stranu, jsem rád, že hra šla dohrát. A posledním takovým neduhem je textový prompt, prostě musíte zadávat příkazy ve zkrácené formě jen ze tří počátečních písmen. Zase tedy nemusíte vypisovat příkazy s diakritikou.
Soubor s hrou je k dispozici jako obvykle někde tady po webu. A myslím, že ještě přijde jedno malé překvapeníčko. Aha, já to neřekl. Tuhle hru mě poslal Zdeněk Houška v podobě wav souboru, jestli bych z toho neudělal přijatelnější formát do emulátoru, stalo se.
Tak a návod dneska nebude, ten napíšu někdy jindy.
Clockstory (15,0 KiB, 295 hits)A kdo by si to chtěl zkusit pěkně po staru v Turbu, tak může taky.
Clockstory Turbo 2000 (12,1 MiB, 324 hits)Mimochodem ohledně záchrany hry vznikl i bombastický video dokument. Ke shlédnutí na YouTube.
To video je super 🙂
Skvělý příběh záchranné akce. Pokud hrajete v emulátoru Altirra, nezapomeňte si přepnout na originální Atari BASIC, S Altirra BASICem hra po načtení spadne, ale dá se pak vylistovat nebo spustit příkazem RUN.
pribeh o restore z pasky cez wav, rucny serial 2 bytes, detokenizaciu basicu a nasledny load je uzasna. ale trochu ma trapi ze ta hra nema prikaz slovnik. bojujem s tym ako vypisat info o aktualnej miestnosti a neviem na nic take prist.
Jak to hraju uplne automaticky tak bych zkusil zkratku slova situace cili jen sit.
@holyna: sit funguje, dik. zatial celkom uspech, nasiel som dokonca aj miestnosti kde ma nic neazbije!